Snyd hjernen til at spise sundt: Sådan gør du

Snyd hjernen til at spise sundt: Sådan gør du Billede: Pixabay

Fra naturens side er mennesket genetisk disponeret til at hungre efter og nærmest begære madvarer, som er fede, søde og bare lige det ekstra lækre. Det er selvfølgelig en smule upraktisk, da netop denne typer madvarer ikke er specielt sunde eller deciderede gode for vores kroppe. Men hvad hvis nu vi med bestemte typer madvarer kunne snyde vores hjerne til at tro, at den allerede har fået dækket sit behov for søde og fede lækkerier? Det ville være smart, ikke? Og faktisk, så er det lige præcis det, vi med denne artikel vil fortælle, at du kan.

Sådan snyder du din hjerne til at spise sundt

Langt, langt de fleste af os kan godt lide at hygge os med megalækre snacks og slik og kage og chokolade og chips med dip og sodavand. Af netop samme årsag kender vi også fornemmelsen af, at nu har det taget overhånd, og den indre stemme siger “Stop dog dig selv menneske!”.

Det kan være ekstremt svært nogle gange at holde igen, selvom fornuften siger hold, hold, hold.

Men man kan faktisk godt sige, at vi ikke helt kan gøre for det. Den urmenneskelige trang til noget sødt, salt, fedt og sprødt knas skyldes nemlig, at vi biologisk at hungre efter mad, der er rigt fedtindhold og mange kulhydrater i form af sukker. Denne biologiske trang får os til at opsøge det og spise så meget af det som overhovedet muligt.

Det er faktisk en drift, som har sikret vores arts overlevelse gennem historien, selv for tusinder af år siden, hvor forekomsten af mere energitætte kalorier ikke var særligt høj i forhold til i dag. Faktisk var driften netop vigtig på det tidspunkt, fordi den bevirkede, at vi hele tiden søgte at få fat på de energitætte kalorier.

Hjernen frigiver naturligt narko, stoffet dopamin, når du spiser noget sødt. Det gør den, fordi den søde smag aktiverer hjernens nydelsescenter. Selve produktionen og selvfølgelig også cirkulationen af dopamin i kroppen får os til at føle os overordenligt godt tilpas, men heri består også den helt store ulempe. Når dopaminen føles så lækker, ja så bliver vi også ved og ved at spise af alt det søde og sprøde, som har sat det hele i gang. Det er nemlig sådan, at menneskets grådige hjerne endnu ikke er indstillet på det 21. århundredes overflodssamfund, hvor alverdens lækkerier for rigtigt mange ikke er mere end en fingerbevægelse væk. Trangen til dopaminudløsning kan derfor blive en udfordring for sundheden og vægten.

Det er jo ikke så godt. Men som vi startede med at nævne kan du ret så nemt snyde din hjerne til at producere det så eftertragtede og lækre dopamin. Du skal bare vælge, søde, sprøde fødevarer, der samtidig også er sunde.

Disse madvarer snyder din hjerne og belønner den med dopamin

Her følger en lister med eksempler på madvarer, som kan give din hjerne sit dopamin-fix på en sund og stadig lækker måde:

  • Friske, sprøde og søde æbler
  • Sprøde og knasende æblechips
  • Søde bær og grofthakkede nødder, som du eksempelvis kan komme i en salat
  • Sprøde, ovnstegte kartofler samt sprøde, bagte grøntsager
  • Et syrnet mejeriprodukt med sprød müsliknas ovenpå
  • Sprøde, ovnbagte rugbrødscroutoner med et krydderi på

Tak til Formula Swiss

Til ovenstående artikel har vi fået hjælp af de folkene bag Formula Swiss, der udover at interessere sig for en sund livsstil også er eksperter inden for CBD-produkter - tak skal I have!